SZKOŁA PODSTAWOWA
W WIŚLE WIELKIEJ
w ZSP w Wiśle Wielkiej
ul. Hodowców 38
43-243 Wisła Wielka
tel.: (32) 212 04 76
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Sekretariat czynny 8.00-15.00
ePUAP
/ZSPwislawielka/SkrytkaESP
Mowa otwiera drzwi,
które wcześniej były przed dzieckiem zamknięte.
/Barry J. Wadsworth/
Godziny pracy 2024/2025:
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
8.30-11.30 |
8.15-8.45 9.35-11.35 |
8.00-14.30 |
12.25-14.25 |
Kiedy do logopedy?
Na konsultację logopedyczną należy zgłosić się, gdy dziecko:
- mało i niechętnie wypowiada się,
- mówi z poszumem nosowym (dziecko mówi tak, jak gdyby przez cały czas miało katar),
- po ukończeniu pierwszego roku życia nie wypowiada prostych wyrazów czy onomatopei (wyrazy dźwiękonaśladowcze), a w wieku 1,5 roku nie pojawią się pierwsze słowa, nazywające elementy otoczenia (osoby, przedmioty itp.),
- dwuletnie - nie buduje wypowiedzi dwuczłonowych,
- około 2,5 roku nie posługuje się zdaniami,
- nie rozumie poleceń, pytań kierowanych do niego,
w wieku około 3 lat:
• nie mówi,
• nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka,
• w trakcie mówienia język wysuwany jest poza zęby,
w wieku 4 lat:
• nie pojawiają się głoski (s, z, c, dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś, ź, ć, dź,) np. śanki - sanki,
• mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
• występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy), trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
w wieku 5 lat:
• nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) i mowa nadal jest niezrozumiała dla otoczenia; przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne,
• myli nazwy podobne do siebie (zbliżone fonetycznie np.: tom – dom),
• ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
w wieku 6 lat:
• nie potrafi wypowiadać poprawnie wszystkich głosek,
• nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
• czyta bardzo wolno, głównie głoskuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
• przy pierwszych próbach pisania litery i cyfry pisane są w tzw. lustrzanym odbiciu, wyrazy zapisywane są od lewej do prawej strony,
w wieku 7-9 lat:
• nadal ma wadę wymowy,
• przekręca trudniejsze wyrazy (przestawia sylaby, głoski lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np. puszysty - pusysty), ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr,
• używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
• bardzo wolno czyta (sylabizując lub głoskując) lub, gdy czyta bardzo szybko, popełnia bardzo dużo błędów (dziecko zgaduje tekst),
• ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter (G, H, F, Ł),
• myli litery podobne pod względem kształtu (t - ł - l, m - n), ma problemy z literami podobnymi, położonymi inaczej w przestrzeni (p - b, d - g),
• popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
• wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
• nie potrafi zapisywać zmiękczeń,
• opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.
Na każdym etapie rozwoju dziecka niepokojące jest, gdy dziecko:
- podczas mówienia wsuwa język między zęby,
- oddycha przez usta, często ma otwartą buzię,
- mówi przez nos,
- nie reaguje na bodźce dźwiękowe,
- występują anomalie w budowie narządów artykulacyjnych np. dziecko ma zbyt wysklepione podniebienie, zbyt duży język,
- dziecko mówi niechętnie, unika kontaktu wzrokowego, ma problemy z płynnością mowy (zacina się lub jąka).
Jeśli wada wymowy nie zostanie dostatecznie szybko usunięta, będzie się utrwalać, a wraz z wiekiem będzie ją coraz trudniej wyeliminować!!!