Mowa otwiera drzwi,

które wcześniej były przed dzieckiem zamknięte.

/Barry J. Wadsworth/

 

 


 

 Logopeda szkolny: mgr Katarzyna Dudek

 

Godziny pracy:

 

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek

9.15-12.30

9.45-10.30

9.55-10.40

11.25-13.00

10.00-13.00

9.55-10.40

 

Kiedy do logopedy?

Na konsultację logopedyczną należy zgłosić się, gdy dziecko:
- mało i niechętnie wypowiada się,
- mówi z poszumem nosowym (dziecko mówi tak, jak gdyby przez cały czas miało katar),
- po ukończeniu pierwszego roku życia nie wypowiada prostych wyrazów czy onomatopei (wyrazy dźwiękonaśladowcze), a w wieku 1,5 roku nie pojawią się pierwsze słowa, nazywające elementy otoczenia (osoby, przedmioty itp.),
- dwuletnie - nie buduje wypowiedzi dwuczłonowych,
- około 2,5 roku nie posługuje się zdaniami,
- nie rozumie poleceń, pytań kierowanych do niego,
w wieku około 3 lat:
•    nie mówi,
•    nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka,
•    w trakcie mówienia język wysuwany jest poza zęby,
w wieku 4 lat:
•    nie pojawiają się głoski (s, z, c, dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś, ź, ć, dź,) np. śanki - sanki,
•    mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
•  występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy), trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
w wieku 5 lat:
•    nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) i mowa nadal jest niezrozumiała dla otoczenia; przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne,
•    myli nazwy podobne do siebie (zbliżone fonetycznie np.: tom – dom),
•    ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
w wieku 6 lat:
•    nie potrafi wypowiadać poprawnie wszystkich głosek,
•    nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
•    czyta bardzo wolno, głównie głoskuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
•    przy pierwszych próbach pisania litery i cyfry pisane są w tzw. lustrzanym odbiciu, wyrazy zapisywane są od lewej do prawej strony,
w wieku 7-9 lat:
•    nadal ma wadę wymowy,
•  przekręca trudniejsze wyrazy (przestawia sylaby, głoski lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np. puszysty - pusysty), ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr,
•    używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
•    bardzo wolno czyta (sylabizując lub głoskując) lub, gdy czyta bardzo szybko, popełnia bardzo dużo błędów (dziecko zgaduje tekst),
•    ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter (G, H, F, Ł),
•    myli litery podobne pod względem kształtu (t - ł - l, m - n), ma problemy z literami podobnymi, położonymi inaczej w przestrzeni (p - b, d - g),
•    popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
•    wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
•    nie potrafi zapisywać zmiękczeń,
•    opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.

Na każdym etapie rozwoju dziecka niepokojące jest, gdy dziecko:

- podczas mówienia wsuwa język między zęby,
- oddycha przez usta, często ma otwartą buzię,
- mówi przez nos,
- nie reaguje na bodźce dźwiękowe,
- występują anomalie w budowie narządów artykulacyjnych np. dziecko ma zbyt wysklepione podniebienie, zbyt duży język,
- dziecko mówi niechętnie, unika kontaktu wzrokowego, ma problemy z płynnością mowy (zacina się lub jąka).

Jeśli wada wymowy nie zostanie dostatecznie szybko usunięta, będzie się utrwalać, a wraz z wiekiem będzie ją coraz trudniej wyeliminować!!!

Zachęcamy rodziców do odwiedzenia strony www.mimowa.pl dzięki której można ćwiczyć z dzieckiem w domu.

Realizujemy:

 

 

 

Free website templates Joomlashine.com